Friday, September 16, 2011

perempuanku 8

Sarapan siap!!


Anne keluar dari arah dapur. Menatang bersama semangkuk nasi goreng di tangan. Puan Salwiyah menuang air ke dalam cawan. Aril menjenguk dapur. Dari jauh dah terbau aura nasi goreng buatan Anne.



"Duduk Ril," Puan SAlwiyah mengarahkan muncungnya pada meja makan.


Aril melangkah kepada dua wanita tersebut.



"Hmm... sedap bau, dari jauh dah boleh bau kesedapannya. Mesti sedap nih!" Aril dah buat gaya iklan mee, menghidu. Wajahnya berhenti pada Anne. Hehe!. Mereka sama-sama sengih 'kerang busuk'.



"Ha Aril, mana budak bertuah tu?" Selit Puan Salwiyah. Dari tadi tak jugak nampak batang hidung si Kay tuh.. apa cerita? nak buat hal?. Kening Aril kerut seribu. Lama-lama boleh tua aku macam ni-lah. Melayan kerenah budak sorang nih!. Tak boleh ke jadi normal macam orang lain? huh!



"Bukan dia tolong sekali kat dapur?"



"Eh bukan-lah. Tolong kat dapur??.... excuse me, ni Anne buat sendiri tau. Tak ada campur tangan orang lain." Anne dah terlebih dose gedik santai dia. Jari telunjuk digoyang-goyang di hadapan Aril.



"Err..." Aril menatap Anne tak berkelip. Ciss! Baru ingat nak puji habisan masakan isteri sendiri tadi. Huh! minah senget sorang nih. Pergi mana-lah dia nih. Ingat dengan sesi puji memuji yang dirancang tu bakal membuka pintu kemaafan di hati Kay. Ah tak boleh Aril! Kay dah balas lebih kejam dan bombastik dari tuh. So macamana sekarang ni? fikir-fikir Aril!.



"Aril??..." Anne mengawangkan tangan dihadapan Aril. Apekehal pulak mamat nih!. Tembus muka aku dah!.



"Anne buat sorang je? mane Awa?" Anne angkat bahu. Mana-lah tau!. Aril usap dagu dengan ibu jari dan jari telunjuk. Aha! Kening di angkat. Kerusi di tolak ke belakang. Aril bergegas naik ke bilik yang didiaminya dan Kay.



"Kenapa tuh?" Puan Salwiyah dan Anne bertanya serentak. Serentak juga mereka mengangkat bahu.






Masya Allah!


"Tidur lagi?" Aril menggeleng. Kay di atas katil bergumpalan dengan kain cadar di adun dengan kain selimut. Macam salmon bertopping pon ada jugak. Subuh tadi dah bangun dah, ni sambung balik pulak. Tabiat buruk betul!.


"Tuan Puteri! Bangun Adindaku sayang... Siang sudah menunjukkan muka, wahai Tuanku Gusti Puteri Retno Dumilah Sari oii!"


"Alamak aku masuk mimpi zaman Hang Tuah ke?" Kay bangun, terduduk di atas katil, terkumat-kamit dengan suara serak. Terkejut Aril dibuatnya. Buang tabiat pe!


"Banyak-lah zaman Hang Tuah mu! Bangun!" Aril mencubit-cubit pipi Kay. Nak ambil kesempatann ya! Pemalas betul!


"Dah-dah, Bangun! orang semua tengah sarapan sekarang. Dia dok terbongkang atas katil macam sushi basi nih lagi." Aril segera menarik lengan Kay yang ingin merebahkan kembali dirinya.


"Ya,ya! wa che tau wa!" Kay mengalah. Matanya terpisat-pisat. Mulut terkumat-kamit. Ntahapantah yang dia cakap. Aril pelik tahap weird. Merapu apabagai sampai keluar ntahapa bahasa yang dia pakai.


Kay membulatkan mata pada Aril. Huh! mamat ni-lah yang tak habis-habis yang jadi pengacau keabadian hidup aku-lah! Baru ingat nak tidur puas-puas cuti nih. Tak boleh senang sikit pe.. riuh-lah mamat nih tahap tak ingat dunia.


Kay menapak ke ruang dapur. Dapat di hidu aroma rasa lazat. Dia menarik kerusi dihadapan Anne. Kay menunduk mahu duduk...


"Warrrghhh..!!" Bedebuk Kay di atas lantai beralaskan tikar getah rumah itu. Anne didepan tersedak-sedak bahana ketawa spontan yang terhasil dari kejadian itu. Kay menggosok pinggangnya.


"Apahal pulak main tarik kerusi nih! " Mencerun Kay memandang Aril. Sekaligus menabur ancaman aura 'membunuh'. Seingat aku tarik-tarik kerusi nih berlangsung ada-lah dalam beberapa tahun lepas. Waktu sekolah menengah de ar... mamat nih nak mengimbau zaman sekolah pe? kenangan dengan guru-guru masa hari guru pe?


"Nasib baik pinggang ni tak patah tau?!!" Kay bangun. Menepuk-nepuk belakang baju.


"ye.. nasib baik je tuh! malu sikit ye! bangun-bangun dah mengadap meja makan. Dah-lah tak mandi tak apa." Muka selamba dia menutur, tiada rasa serba salah. Kay menjeling maut. Toya!


Kay menurut Aril duduk dihadapan meja. Selamba dia mencedok nasi goreng ke dalam pinggan kosong. Makan! Doa? huh! dalam hati-lah. Tak boleh tunjuk kat mamat nih. Kang dia ingat aku mengalah karang. Never ever! ni Kay-lah.


"Eh.. lagipun orang dah gosok gigi dah. Awal-awal lagi. Huh!"


" Gerutu sungguh-lah korang nih!" Anne menggeleng.





"Weyh Kay, tak kan nak duduk-duduk sini je?"


Anne memandang Kay yang endah tak endah tu. Mereka sedang dudukdihadapan rumah, di bawah pankin. Patut-lah walkman Kat telinga! Anne menanggalkan walkman Kay. Di bawa jauh.


"Ribut-lah kau! asalnya?" Kay mengapai-gapai tangan pada Anne.


"Apa yang kau syok sangat nih dengan walkman nih?" Anne meneliti. Huh! tak habis-habis dengan sorry-sorry-lah, i don't care-lah, lollipop-lah. Kay berjaya merampas semula walkman-nya. Dia menyumbat earphone dalam telinga. Volume diturunkan.


"Korea-korean dia..Tak sudahh" Anne mencebik.


"Ape kau nak? "


"Berapa lama lagi kau nak duduk sini? Abang kesayangan pon kau dah jumpa..so.. takkan nak duduk sini je. Bosan tau! Kot la kau bawak aku jalan-jalan ke.. nih balik-balik tengok kau ber'asmara' dengan Aril."


"The berwhat..??" Tersembul mata Kay."Kau nih jangan-lah melampau tahap nak gugur pagar-pagar cantik tuh. Kau bosan ey?" Kay memikir sesuatu. Tapp! Ahaa! Kay memetik ibu jari dengan jari hantu.


"What..?" Anne tak sabar. Bersinar terlebih matanya mengalahkan sinar matahari yang makin meninggi tuh.

"Kau tunggu kejap eh..,"


"Nak pergi mana..?" Kepala Anne mengikut pergerakan langkah Kay menapak ke dalam rumah. Muncung sedepa.


"Aku gi siap! kita round ronda kampung!!" Kay melaung dari dalam. Muncung di tarik semula.


"Yess..takde-lah aku mati kebosanan kat sini!!!" Anne melaung kuat. Reaksi terlebih dose semangat. Dah macam tugu negara pon ade... yang tengah menjulang bendera. Lama!.


"Eh, pe aku buat nih?" Segera dia meletak kembali penyapu daun kering yang entah bila melekat kat tangan dia..pon-tah-tataulah! Sengih sorang!





"Cari apa?"

Kay memandang Aril sekilas. Huh! peduli hapa dia! Tadi tergesa-gesa dia mandi, ingat nak cepat. Dah sampai depan pintu utama. Tupp! Patah balik. Baru teringat getah rambut yang di beli hari tu...taruk kat mana? Nak tanya Aril.. Kot-lah dia yang jaga barang aku. Macam dia kesah jerr. Paling muka pon taknak.. tanya pon muka masih dok mengadap komputer riba kesayangan dia tu je-lah. Cuti-cuti malaysia nihh..buat pe-lah masih dok nak bergelumang dengan kes-kes tuh? bawak-bawak-lah berehat. Huh!


"Cari apa??" Sekali lagi Aril bersuara. Dari ekor mata dia melihat perlakuan Kay yang memunggah sana-sini.


"Getah ram..yess dah jumpa!" Segera dibuat ikat rambut yang mengurai bebas tuh. Kay menjenguk

komputer riba Aril.


"Buat apa tuh?" Kay bertanya. Aril pantas menutup.


"Nak pergi mana?" Aril tersenyum manis. Aelahmak! nak tengok pon tak boleh. Ingat aku nak sabotaj ke? tapi fikir balik..tak mustahil!


"Nak gi jalan-jalan. Kenape nak ikut ke?" Kay ajak-ajak ayam. Macam nak ikut je!


"Longgar tuh. Meh sini abang ikat." Dari tadi Aril perhati je Kay terkial-kial ikat rambut dia tuh. Panjang mengalahkan ekor kuda, mana tak-nya!


"Tak pe. Nak cepat nih!" Kay terduduk sebelum sempat dia melangkah. Perghh! Main tarik je tangan aku. Kot terhumban tempat lain ke? naya je. Nasib baik landing atas sofa.

"Sekejap je...bagi sikat tu." Sikat dalam genggaman Kay bertukar tangan.


"Siap! Rambut nih dah panjang sangat. Tak nak potong ke?" Kay angakat bahu.


"Tak nak buat tocang ke, dandan ke, abang terror tau!" Aril menawar. Mana tak-nya kerja dok buat benda tuh je-lah dulu-dulu.


"Eh,eh... tak payah. Lain kali je-lah ya! lambat dah nih."



Kay berlari anak ke arah Anne yang sudah sedia menanti di bawah pankin.


"Asal kau lambat? berjanggut-manggut dah aku nih." Kay hanya tersengih


"Aku cari ni tadi..."Kay menayang.


"Yelah-sangat-tuh! entah dia bergayut dengan si abang kann... sape tau." Anne serkap. Kay dah membara nampak-nya. Kalau meletup kot kalah gunung Krakatoa kat Indonesia nun. Cool-kan cepat!!


"Eh Kay.. aku tak habis lagi. I mean abang kau-lah" Kay masih mencerun.


"Alah Kay. Kau jangan nanti tak pasal-pasal esok keluar paper 'seorang gadis ayu rentung akibat ledakan krakatoa' berita lanjut.. yang pelik-nya krakatoa tuh bukan kat Indonesia. Dah tuh menyerupai gadis ayu, molek, lagi mengancam." Anne membuat kaunter berita dia dah. Ngee!


"Eii, dah-dah. Kalau kau aku tau dah. Tu je-lah modal dia nak pujuk balik. Kot-lah aku nih betul-betul mengancam takpe gak ."


"Eh, betul pe.. kau memang mengan..." Anne mati ayat. Krakatoa amaran lagi!


"Kau jangan! kot betul pulak esok keluar berita kau tuh. Elok-elok dah reda.."


"Sorry ar beb..hehehe. Sorry-sorry-sorry, neaga-neaga-neaga, maun..."


"Weyhh! sudah-sudah-lah tuh." Kay melangkah ke belakang rumah. Melayan kerenah Anne tak sudah jadinya. Anne membuntuti dengan gaya tangan dalam vedio clip; super junior(sorry-sorry) ketika kumpulan tersebut menyanyikan part 'sorry-sorry'.no

1 comment:

IVORYGINGER said...

kenapa takde sambungan ceta ni??? plz la sambung. i love it. nk tau apa akan blaku dlm khidupan Kay n Aril. Aril dah la romantik, nk tunggu Kay cair tah bila yea.